Salam sejahtera, Salam Kemerdekaan Negara Sabah dan Kemerdekaan Negara Sarawak untuk kali Ke-51 Tahun. Disini, pihak SSKM-SSU(UK) ingin membuat satu kenyataan rasmi berhubung dengan aktiviti yang telah dilakukan oleh Tenaga Penggerak Sukarelawan SSKM yang bergerak dibawah NGO berdaftar yang bernama Sabah Sarawak Union (SSU)-UK dengan kerjasama NGO Tempatan di Ranau iaitu Semangat Satu Perjuangan Rakyat (SSPR) dibawah kepimpinan En.Jalibin Paidi.

Untuk pengetahuan umum, pada 25 October 2014, satu aktiviti Kerjasama NGO SSKM-SSU(UK) & SSPR telah berlangsung di Pekan Ranau yang bertujuan untuk memungut tandatangan bagi menyokong Perjuangan dalam membawa Petition SSKM kepada Perhatian United Nation (UN) agar Perjanjian Malaysia yang telah ditandatangani pada 9 Julai 1963 dikaji semula statusnya.

Aktiviti tersebut berjalan dengan lancar dan maklum balas yang diperolehi daripada orang ramai sangat baik dan membina. Penerangan secara ringkas dan padat telah diberikan sebelum tandatangan dipungut. Satu perkara yang perlu diketahui ialah tiada paksaan terhadap mana-mana individu yang menurunkan tandantangan mereka pada petition tersebut.

Sebaik sahaja aktiviti tersebut selesai, pihak SSPR dibawah kepimpinan En.Jalibin telah dipanggil pihak Polis untuk membuat keterangan berhubung dengan aktiviti yang telah dijalankan. Menurut beliau, terdapat pihak yang telah membuat laporan Polis yang kononnya aktiviti tersebut telah melanggar akta perhimpunan awam.

Sebaik sahaja pihak SSPR yang diwakili oleh En.Jalibin Paidi dan En.Ady Kaloy menghadirkan diri dibalai Polis untuk memberikan kerjasama, pelbagai jenis soalan telah dihujankan kepada mereka. Namun, jawapan diberikan dengan tenang, matang dan professional.

Setelah keterangan diberikan, En.Jalibin mengatakan bahawa individu yang membuat laporan Polis terhadap aktiviti yang dianjurkan tempoh hari adalah Polis sendiri. Ini bermaksud, Polis telah membuat laporan Polis itu sendiri. Pelik tapi benar dan itulah realiti yang berlaku. Menurut beliau lagi, keterangan yang telah diambil kononnya akan dibawakan kepada Peguam Negara untuk mendapatkan tindakan lanjut.

Satu program yang sama telah diadakan di Kota Marudu yang mana SSKM-SSU(UK) telah bekerjasama dengan NGO Momogun Movement For Self Determination (MOSIK) pada 18 October 2014 dibawah kepimpinan En.Jebon Jenaun. Aktiviti tersebut telah dimaklumkan kepada pihak Polis dan seorang CID telah datang menghadirkan diri untuk mengetahui info yang disampaikan dalam pertemuan tersebut. Walau apapun, ia bergerak dengan lancar tanpa sebarang masalah.

Walau bagaimanapun, satu kejadian yang mana sepasukan Polis daripada balai Polis Pitas dan Kota Marudu telah datang ke kawasan Kanibongan di Kg.Sinukab, Pitas. Melalui maklumat yang diterima, salah satu penduduk kampung tersebut telah membuat laporan kepada seorang lantikan BN yang diberikan jawatan sebagai pemaju mukim kanibongan Pitas tentang aktiviti Pungutan Petition. Orang lantikan politik tesebut telah membuat laporan polis di daerah pitas. Tarikh dan masa kejadian tidak dapat disahkan kerana terdapat halangan komunikasi yang sedang diusahakan untuk diselesaikan.

Pihak SSKM-SSU(UK) ingin maklumkan kepada umum khususnya kepada anggota keselamatan iaitu Polis bahawa setiap pertemuan dan aktiviti yang bakal diadakah adalah mengikut garis panduan undang-undang. Tiada istilah fitnah mahupun penipuan yang disampaikan tetapi adalah lebih kepada Perkongsian Maklumat seperti Sejarah berfakta untuk Kesedaran Awam. Bak kata pepatah mengatakan "Lukai saya dengan Kebenaran tapi jangan Tenangkan saya dengan Penipuan".

Oleh itu, pihak SSKM ingin meminta agar semua Sukarelawan-sukarelawan yang merupakan Pejuang-Pejuang Kebangsaan Negara Sabah dan Pejuang Kebangsaan Negara Sarawak untuk memaklumkan kepada pihak SSKM-SSU(UK) secepat yang mungkin jikalau terdapat sebarang masalah dalam menjalankan aktiviti Pungutan Tandatangan agar kejadian-kejadian seperti ini dapat direkodkan untuk rujukan. 

Harap Maklum.

Post a Comment

Author Name

{picture#YOUR_PROFILE_PICTURE_URL} YOUR_PROFILE_DESCRIPTION {facebook#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {twitter#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {google#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {pinterest#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {youtube#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {instagram#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL}

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.