Salam sejahtera kepada semua Bangsa Negara Sabah dan Bangsa Negara Sarawak. Disini, pihak SSKM-SSU(UK) ingin membuat satu kenyataan rasmi berhubung dengan aktiviti yang telah dijalankan oleh NGO SSPR yang telah membantu dan bekerjasama dengan pihak kami dalam merancakkan pungutan tandatangan dikalangan penduduk Negara Sabah di Pekan Kundasang, Ranau pada 7 November 2014 dan Tambunan pada 9 November 2014.

Sepanjang aktiviti mereka dijalankan di Tambunan, pihak Polis telah menghantar CID dan SB untuk memantau pergerakkan aktiviti memungut tandatangan. Gambar dan video telah dirakamkan untuk tujuan catatan rekod Polis. 

Pihak Polis juga telah mengajukan soalan-soalan kepada ahli-ahli SSPR yang dipimpin oleh En.Jalibin Paidi. Segala persoalan dijawab dengan bijak, matang dan professional tanpa sebarang masalah.

Sebaik sahaja aktiviti memungut tandatangan di Tambunan berakhir, pihak SSPR telah dimaklumkan oleh pihak Polis bahawa mereka perlu datang ke Ibu Pejabat Daerah (IPD) Polis Ranau untuk memberikan keterangan pada 11 November 2014.

Pihak SSKM juga telah difahamkan bahawa IPD Keningau juga akan datang untuk mendapatkan keterangan mereka kerana aktiviti tersebut dilakukan di daerah Tambunan yang merupakan dibawah jagaan IPD Keningau.

Polis telah menyenaraikan 10 nama ahli-ahli SSPR yang perlu datang ke Balai untuk memberikan keterangan. Mereka adalah seperti berikut:

En.Ungkung J.Dusin, En.Jalibin Paidi, En.Vatius Mojitoh, En.Wilson Mahat, Cik.Feruna Jaumi, En.Azman Mohamad, En.Jacky Mait, En.Albius Jalio, En.Joseph Kolis dan Cik.Laupima Ibin.

Sesi mengambil keterangan bermula pada jam 10.45am dan berakhir pada jam 4.00pm.

Melalui maklumat yang disampaikan oleh En.Jalibin yang merupakan Presiden NGO Satu Semangat Perjuangan Rakyat (SSPR), beliau mengatakan bahawa seramai empat (4) anggota Polis telah menyoal mereka satu persatu. Antara soalan yang ditanya oleh pihak Polis ialah "Siapa Ketua? Apa Peranan? Apa tujuan pungut tandatangan? Siapa yang suruh? Apa itu SSPR dan SSKM? Apa yang terkandung dalam MA63? dan siapa semua yang terlibat?"

Selain itu juga, latar belakang semua ahli yang tersenarai dalam 10 orang telah disoal dan direkodkan. Respon daripada En.Jalibin berhubung dengan perkara ini ialah beliau berpuas hati dengan cara pihak Polis membuat siasatan kerana ia dilakukan tanpa sebarang kekerasan, professional dan sangat berbudi bahasa.

Menurut pegawai penyiasat, hasil siasatan tersebut akan dipanjangkan ke Pejabat Peguam Negara untuk diputuskan sama ada pendakwaan dilakukan ataupun tidak.

Apabila diminta perkongsian beliau tentang apakah perkara yang menarik sepanjang sesi memberi keterangan tersebut, beliau mengatakan bahawa pihak mereka gembira kerana dapat memberikan mereka kefahaman tentang Perjanjian Malaysia 1963 dan kepentingannya terhadap Bangsa Negara Sabah serta mengapa ia perlu dituntut secara demokrasi mengikut undang-undang.

Sebarang pendakwaan keatas pergerakkan dan aktiviti memungut tandatangan ini akan dibela oleh Barisan Peguam Nasionalis Borneo. 

Persoalannya, adakah aktiviti memungut tandatangan ini merupakan satu kesalahan? Tidak. Jikalau terdapat pendakwaan, ia akan dibuktikan didalam makhamah.



Harap Maklum.

Post a Comment

Author Name

{picture#YOUR_PROFILE_PICTURE_URL} YOUR_PROFILE_DESCRIPTION {facebook#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {twitter#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {google#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {pinterest#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {youtube#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {instagram#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL}

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.