Oleh Agnes Tugong:

Malaysia kini berdepan dengan masalah besar seperti beban hutang dan lain-lain

BAU: Pengerusi Parti Reformasi Negeri (STAR) Sabah Datuk Dr Jeffrey Kitingan semalam terus mengingatkan rakyat Sarawak agar mempertahankan kedaulatan negeri ini daripada kuasa luar.

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bingkor berkata, negara kita Malaysia kini sedang berhadapan dengan masalah besar seperti beban hutang dan pelbagai masalah lain.

Malah katanya, situasi di negeri kelahirannya iaitu Sabah lebih teruk apabila golongan pendatang asing tanpa izin (PATI) diberi kewarganegaraan oleh kerajaan pusat.

“Saya telah cuba sedaya upaya mempertahankan hak-hak rakyat Sabah tetapi pencerobohan tetap berlaku dan menjadi semakin parah sehingga ramai orang di Sabah sudah berputus asa.

“Anda di Sarawak masih bertuah kerana hak-hak anda dijaga dengan baik dan inilah yang harus anda pertahankan,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Jamuan Gawai di kediaman Timbalan Presiden Parti Bansa Dayak Sarawak (PBDS) Baru Patrick Anek Uren di sini semalam.

Dr Jeffrey Kitingan yang juga pengasas United Borneo Front atau dalam bahasa Malaysianya Barisan Borneo Bersatu berada di negeri ini bagi menghadiri jamuan malam sempena Festival Dayak Borneo.

Terdahulu dalam ucapannya, Dr Jeffrey berkata adat merupakan amalan atau undang-undang asal orang asal Sabah dan Sarawak yang menunjukkan bahawa kita adalah masyarakat bertamadun.

Sebab itu katanya, tidak salah untuk rakyat peribumi Sabah dan Sarawak menuntut hak-hak mereka daripada dicerobohi oleh pihak luar.

“Jika bukan kita siapa lagi yang harus mempertahankan hak-hak kita.

“Sebab itu Sabah dan Sarawak harus saling membantu antara satu sama lain bagi mempertahankan hak-hak kita ini.

“Jangan sampai orang lain mengambil kesempatan ke atas kebaikan kita  seperti cerita unta yang menendang keluar tuannya dari khemah dek kerana kebaikan tuannya tanpa menyedari niat sebenar untanya itu,” katanya.


Labels: ,

Post a Comment

Author Name

{picture#YOUR_PROFILE_PICTURE_URL} YOUR_PROFILE_DESCRIPTION {facebook#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {twitter#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {google#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {pinterest#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {youtube#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {instagram#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL}

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.