A.M Azahari merupakan salah seorang Pejuang Kebangsaan Negara Brunei semasa era penjajahan British di Brunei. Beliau menjadi terkenal ketika era 1960 yang mana British telah mengemukakan cadangan untuk mengabungkan Negara Brunei, Negara Sarawak dan Negara Borneo Utara (North Borneo @ Sabah) dalam satu persekutuan yang dikenali sebagai Persekutuan Malaysia (BUKAN Malaysia tetapi "PERSEKUTUAN").

Walau bagaimanapun, beliau tidak bersetuju dengan cadangan yang dikemukakan oleh pihak British. Dengan itu, beliau telah mencadangkan agar satu Persekutuan daripada Borneo yang dinamakan Federation of North Borneo (Persekutuan Borneo Utara) diwujudkan terlebih dahulu sebelum Persekutuan Malaysia ini direalisasikan. Ini kerana beliau berpendapat bahawa dengan mengabungkan Negara-Negara di Borneo dibawah satu persekutuan dengan Malaya yang sudah merdeka terlebih dahulu, beliau khuatir bahawa ia bukanlah seperti yang dihura-hurakan tetapi takut bahawa ia adalah satu "Penipuan" untuk memerangkap Negara-negara di Borneo sebagai sebahagian daripada negeri-negeri di Malaya.

Pandangan jauhnya itu tidak disenangi oleh pihak British dan pemimpin malaya yang ketika itu dipimpin oleh Perdana Menteri Malaya yang Pertama iaitu Tunku Abdul Rahman. Lantas dengan itu, Tunku Abdul Rahman telah menghantar rombongan daripada malaya yang diketuai oleh Tun Razak (bapa najib, perdana menteri malaysia sekarang) untuk memujuk bersetuju dengan gabungan untuk membentuk persekutuan malaysia.

Dalam pertemuan tersebut seperti yang dikongsikan oleh beliau, AM Azahari, Tun Razak telah cuba untuk mengumpan beliau dengan jawatan yang tinggi akan diberikan kepada beliau sekiranya beliau bersetuju terhadap penggabungan Negara Brunei dalam persekutuan malaysia. 

"Tunku Abdul Rahman katakan begini, En.Azahari... Kalau umat melayu dipimpin oleh tiga orang melayu ini, akan selamat bangsa melayu iaitu Tunku Abdul Rahman, saya (Tunku Abdul Razak) dan En.Azahari. Jadi, Tunku Abdul Rahman minta En.Azahari, sudah setuju sahaja sama malaysia ... Dan En.Azahari, Tunku Abdul Rahman akan menjadi Perdana Menteri, saya (katanya dia---Tunku Abdul Razak) akan menjadi Wakil Perdana Menteri 1 dan En.Azahari akan menjadi Wakil Perdana Menteri 2. Jadi sekarang, mintalah En.Azahari dapat merubah fikiran"

Tunku Abdul Razak, 1962

Sebaik sahaja beliau mendengar tawaran tersebut, beliau terus memahami maksud keseluruhan niat pemimpin malaya terhadap negara-negara di Borneo yang pada ketika itu masih lagi dibawah penguasaan British.

Dengan tegas dan sinisnya beliau membalas kata-kata Tun Razak... 

"Wah... Ini sudah Dirty Game in Politic... Tun... Saya menunggu khabar daripada Tunku soal 17 Pasal... BUKAN saya mahu dengar soal ini... Soal bribe, Political Bribe ini...!"

AM Azahari, 1962

Ketika beliau melafazkan kata-kata ini, beliau dalam keadaan marah, tersinggung dan disaksikan serta didengari oleh ramai pengikut-pengikut beliau (AM Azahari). Sila tonton video ini untuk sendiri mendengar kata-kata beliau...


Melalui testimoni, perkongsian beliau ini, jelas menunjukkan komplot daripada pemimpin malaya menggunakan teknik "Rasuah" sudah dipraktiskan daripada sebelum persekutuan malaysia itu direalisasikan. Dan kini ia telah menjadi budaya yang tidak mungkin dapat ditanggalkan seperti mana yang anda semua lihat ditempat masing-masing. 

Dengan itu, pihak UVSB ingin menggalakkan anda semua untuk menonton video temu ramah bersama dengan beliau yang mempunyai 8 episode dengan cerita yang terbahagi kepada beberapa tajuk. Sila sebarkan info ini kepada semua Generasi Muda Negara Sabah dan Negara Sarawak jikalau anda seorang yang "Bertanggungjawab, Cintakan Bangsa dan Negara Sabah & Negara Sarawak"

  1. MEETING WITH TENGKU ABDUL RAHMAN PUTERA_Part 1
  2. MEETING WITH SULTAN OMAR ALI SAIFUDDIN III AT SULTAN PALACE_Part 2
  3. MEETING WITH TUN ABDUL RAZAK_Part 3
  4. REBELLION AGAINST BRITISH INFORMED BY A.M. AZAHARI'S BROTHER, OTHMAN BIN SHEIKH MACHMUD IN JOHOR BARU_Part 4
  5. COMMENT ON THE REBELLION IN NORTH BORNEO_Part 5
  6. MEETING WITH PRESIDENT SUKARNO , A.H.NASUTION , ACHMAD YANI AND SUBANDRIO AT MERDEKA PALACE IN JAKARTA_Part 6
  7. THE ORGANIZATION STRUCTURE OF BRUNEI PEOPLE'S PARTY_Part 7
  8. COMMENT ON HIS OLD AGE LIFE AND THE FUTURE_Part 8

Post a Comment

Author Name

{picture#YOUR_PROFILE_PICTURE_URL} YOUR_PROFILE_DESCRIPTION {facebook#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {twitter#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {google#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {pinterest#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {youtube#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {instagram#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL}

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.