"Ia sebenarnya merupakan satu strategi manipulasi propaganda politik bn-umno yang kotor kerana ia bersembunyi disebalik nama etnik dan agama" ujarnya. Tegas beliau, "definisi perlembagaan ini tidak boleh digunapakai di Borneo iaitu di negara Sabah dan negara Sarawak. Ini kerana, definisi ini hanya dihadkan atau merangkumi kepulauan tanah melayu sahaja iaitu di malaya."

LONDON, 17 Julai 2015: Doris Jones telah mempersoalkan tentang takrifan "melayu" mengikut definisi perlembagaan persekutuan malaya yang juga dikenali sebagai perlembagaan persekutuan malaysia.

Didalam pos beliau, perkongsian mengenai takrifan ataupun definisi "melayu" telah menyatakan bahawa didalam Artikel 160 Perlembagaan Malaysia menurut Perkara 160 (2), orang melayu itu mestilah beragama Islam, mengamalkan adat budaya Melayu, bertutur menggunakan bahasa Melayu dan lahir sebelum hari merdeka sama ada di Persekutuan atau Singapura, atau pada hari merdeka telah bermastautin di Persekutuan atau Singapura.

Beliau menerangkan bahawa takrifan ataupun definisi tersebut adalah tidak kena mengena dengan lebih 40 etnik di negara Sabah. Penganut Islam di negara Sabah tidak semestinya melayu dan tidak semestinya mengamalkan adat budaya melayu kerana etnik-etnik di negara Sabah memiliki amalan adat dan budayanya sendiri sejak turun-temurun lagi.

Didalam penjelasan ini, beliau telah menjelaskan lagi bahawa sebenarnya rakyat negara Sabah telah dikelirukan dan disesatkan oleh pemimpin-pemimpin barisan nasional dan umno yang ingin mendapatkan sokongan daripada rakyat negara Sabah yang beragama Islam melalui definisi perlembagaan ini yang kononnya melayu di negara Sabah harus menyokong perjuangan politik barisan nasional dan umno kerana perjuangan ini adalah untuk menjaga kepentingan mereka.

"Ia sebenarnya merupakan satu strategi manipulasi propaganda politik bn-umno yang kotor kerana ia bersembunyi disebalik nama etnik dan agama" ujarnya. Tegas beliau, "definisi perlembagaan ini tidak boleh digunapakai di Borneo iaitu di negara Sabah dan negara Sarawak. Ini kerana, definisi ini hanya dihadkan atau merangkumi kepulauan tanah melayu sahaja iaitu di malaya."

"Kebenaran kenyataan ini dapat dibuktikan dengan jelas sekali melalui definisi "persekutuan" perlembagaan malaysia itu sendiri", ujarnya. "Persekutuan" melalui definisi perlembagaan malaysia adalah merujuk kepada "persekutuan yang dibentuk pada tahun 1957" iaitu pada 31 Ogos 1957 yang mana kerajaan persekutuan tanah melayu (malaya) telah mendapat kemerdekaan daripada kerajaan British.

Oleh itu, beliau telah menyeru kepada semua etnik-etnik Orang Asal Sabah (Natives Sabahan) khususnya agar tidak diperbodohkan dan tidak disesatkan melalui kefahaman songsang ini. Setiap etnik di negara Sabah yang beragama Islam dan berada didalam kategori Orang Asal seperti Kadazan, Dusun, Murut, Rungus, Bajau, Suluk, Tidung, Ubian, Sungai dan seterusnya haruslah bertanggungjawab didalam menjaga identiti etnik dan kebudayaan mereka masing-masing. Ini kerana, sebarang pengakuan ataupun deklarasi yang mengatakan diri mereka adalah etnik "melayu" di negara Sabah, dengan secara automatiknya, mereka akan terkeluar daripada senarai Orang Asal dan ini secara langsung, mereka tidak berhak untuk mendapatkan keistimewaan yang telah diperuntukkan dan dikhaskan kepada Orang Asal (Natives) didalam Perlembagaan Negara Sabah.

Ini kerana, perlembagaan negara Sabah tidak mengiktiraf melayu sebagai Orang Asal negara Sabah. Melayu adalah berada didalam kategori "Orang Bukan Asal ataupun Non-Natives".

Maka, melalui laporan statistik kependudukan negara Sabah yang telah mencatatkan peningkatan "melayu" di negara Sabah mesti dikecualikan daripada memperolehi hak-hak Orang Asal kerana mereka tergolong didalam kategori "Bukan Orang Asal ataupaun Non-Natives". Segala pemilikan tanah yang diperolehi atas status Orang Asal haruslah ditarik balik.

Namun, jikalau mereka yang berada didalam kategori "melayu" ini telah menukar semula status etnik mereka kepada etnik sebenar mereka yang terdiri daripada Kadazan, Dusun, Murut, Rungus, Bajau, Suluk, Tidung, Ubian dan seterusnya, maka mereka berhak untuk mengekalkan keistimewaan tersebut.

Apabila ditanya tentang kenyataan beliau ini, ia mengatakan bahawa beliau termasuk dengan pemimpin-pemimpin yang berjiwa Patriotik sedar bahawa terdapat usaha-usaha kotor, hina dan jijik daripada kerajaan persekutuan malaya yang telah menyamar menjadi kerajaan persekutuan malaysia melalui sokongan barua-barua malaya yang ingin memalayunisasikan etnik-etnik Orang Asal Sabah yang beragama Islam.

Katanya, "adalah menjadi tanggungjawab sepenuhnya untuk setiap rakyat negara Sabah yang sedar akan strategi politik bn-umno yang kotor, hina dan jijik ini dihentikan sepenuhnya melalui kerjasama setiap etnik Orang Asal (natives) Sabah. Ini kerana, kita tidak mahu kehilangan mana-mana etnik-etnik Orang Asal negara Sabah. Kita mahu mempertahankan identiti, adat dan kebudayaan mereka tanpa sebarang penyesatan identiti mereka kerana itulah keunikan setiap etnik di negara Sabah. Jikalau tidak, etnik Orang Asal yang beragama Islam ini akan hilang ditelan oleh pengkhianat-pengkhianat bangsa negara Sabah yang mempunyai kepentingan politik semata-mata."

Beliau menegaskan bahawa "kenyataan ini adalah berdasarkan kepada sudut perundangan Perlembagaan negara Sabah dan Perlembagaan Persekutuan Malaysia. Tambahannya lagi, jika ada sesiapa merasakan bahawa maklumat ataupun penerangan yang diberikan ini adalah salah, sila kemukakan hujah dengan kenyataan yang kukuh".

Laporan ini disampaikan oleh Reporter Borneo Nationalist.

Post a Comment

Author Name

{picture#YOUR_PROFILE_PICTURE_URL} YOUR_PROFILE_DESCRIPTION {facebook#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {twitter#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {google#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {pinterest#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {youtube#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {instagram#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL}

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.