Negara Sarawak: Gerakan 'Sarawak For Sarawakian' (S4S) mendesak Ketua Polis Sarawak agar meletak jawatan berikutan larangan perarakan yang bakal diadakan pada 22 Julai ini.

Menurut status laman sosial Facebook salah seorang ketua gerakan S4S ini, Datuk Muhammad Sabtu mesti meletak jawatan diatas ketidakcekapan beliau dalam menjalankan tugas dan ia memberi imej buruk kepada PDRM.

Selasa lepas, Ketua Polis Sarawak mengeluarkan kenyataan rasmi bahawa PDRM tidak membenarkan perarakan diadakan pada 22 Julai yang mana sebelum itu permohonan tersebut telah dibuat oleh NGO Sarawak Dayak Iban Association (SADIA).

Dalam kenyataan media tersebut, Datuk Muhammad Sabtu juga menegaskan bahawa sebarang aktiviti yang boleh mendatangkan kesesakan jalan atau mengganggu hak orang awam adalah dilarang.

Kenyataan tersebut telah menimbulkan rasa tidak puas hati pihak S4S kerana menurut mereka, terdapat dua perhimpunan bakal diadakan sempena memperingati hari kemerdekaan Sarawak.

Akan tetapi, Ketua Polis Sarawak cuma membenarkan perhimpunan yang bakal diadakan pada 19 Julai.

Senario ini telah mendatangkan beberapa reaksi termasuk cadangan ahli S4S mahu Ketua polis Sarawak digantikan dari golongan rakyat tempatan Sarawak.

Menurut sumber SarawakLIVE, kedua-dua perhimpunan serta perarakan ini dianjur oleh kumpulan yang sama; diketuai oleh Peter John Jaban dan Yeu Beng Kang (Beng Kor atau Freeman).

Labels: ,

Post a Comment

Author Name

{picture#YOUR_PROFILE_PICTURE_URL} YOUR_PROFILE_DESCRIPTION {facebook#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {twitter#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {google#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {pinterest#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {youtube#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {instagram#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL}

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.