Lord Lansdowne
Tuan, -Apabila Perlembagaan Persekutuan Malaysia sedang digubal peruntukan khas tertentu telah dimasukkan untuk melindungi kepentingan Sarawak dan Sabah berbanding dengan negeri-negeri Kerajaan Persekutuan di Kuala Lumpur.

Antaranya ialah; bahawa kawalan imigresen seharusnya berada di dalam tangan Kerajaan Borneo, dan bahasa Melayu, yang ditetapkan sebagai bahasa kebangsaan Malaysia, tidak seharusnya dibuat bahasa rasmi kedua-dua wilayah di mana orang Melayu membentuk minoriti kecil penduduk. 

Ia adalah membimbangkan untuk melihat, dari laporan Koresponden Khas anda dari Jesselton pada 23 Ogos, kedua-dua hak istimewa ini telah dimansuhkan; dan kita tertanya-tanya berapa banyak lagi penggunaan "batang besar", yang disebut oleh wartawan anda telah hilang. 

Saya ingin menambah bahawa sebagai perlindungan tambahan terhadap apa-apa tindakan cadangan telah dibuat bahawa hak untuk menarik diri dari Persekutuan hendaklah ditulis ke dalam Perlembagaan. Cadangan ini tidak diterima oleh Tuan Lansdowne, Pengerusi Suruhanjaya, atas sebab bahawa mana-mana Negara yang menyertai persekutuan secara sukarela mempunyai hak intrinsik untuk menarik diri mengikut kemahuan mereka bila-bila masa, dan oleh itu tidak perlu untuk memasukkannya ke dalam Perlembagaan.

Dengan latar belakang ini, ia adalah mengejutkan untuk mendengar cadangan merest penentuan sendiri mungkin dengan salah satu daripada wilayah-wilayah Borneo disambut dengan laungan "pengkhianatan" dan ancaman tindakan balas. 

Kerajaan pusat di Kuala Lumpur mesti belajar untuk melayan Sarawak dan Sabah sebagai rakan kongsi dan bukan sebagai orang suruhan. Perubahan sikap yang munasabah akan pergi jauh untuk memelihara Persekutuan dan juga membolehkan Singapura untuk menyertai semula. 

Yang benar, 
C.W.DAWSON. 
Old Forge, Heyshott, Midhurst, Sussex
Labels:

Post a Comment

Author Name

{picture#YOUR_PROFILE_PICTURE_URL} YOUR_PROFILE_DESCRIPTION {facebook#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {twitter#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {google#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {pinterest#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {youtube#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {instagram#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL}

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.