Saya Doris Jones mewakili kumpulan sosial didalam Facebook dengan nama Sabah Sarawak Keluar Malaysia (SSKM) yang kini sudah bergerak dengan nama Sabah Sarawak Union-United Kingdom (SSU-UK) yang telah berdaftar dibawah bidang kuasa perundangan Kerajaan United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland (UK) ingin memberi kenyataan rasmi ringkas berhubung dengan dakwaan liar seorang lelaki malaya yang bernama Callistus Fernandez, yang juga mempunyai reputasi buruk kerana didakwa merogol beberapa gadis-gadis Sabahan.

Merujuk kepada tuduhan liar oleh Callistus Fernandez, SSKM bercakap tentang Perpisahan tetapi ia bukan satu Pengkhianatan. Ia adalah hak bangsa negara Sabah dan bangsa negara Sarawak. Ia sendiri telah ditegaskan oleh Lord Lansdowne pada tahun 1962. 

Pengkhianatan boleh ditafsirkan jikalau terdapat perancangan untuk membunuh kedaulatan negara yang berdaulat atau menggulingkan kerajaan tanpa melalui saluran demokrasi. Mengistiharkan perang terhadap negara yang berdaulat ini dan berpihak kepada musuh yang melakukan perang keatas negara yang berdaulat.

Melalui tafsiran dalam hubungan kekeluargaan, Pengkhianatan juga boleh ditafsirkan apabila mana-mana pasangan itu mengkhianati status perkahwinan mereka dengan berzina dengan orang lain. Dalam kes ini, ia memfokuskan kepada diri Callistus Fernandez yang sudah mengkhianati status perkahwinan dengan melakukan curang terhadap isterinya yang berada di Cambodia (berdasarkan info Bobohizan Press). Walau bagaimanapun, gadis Sabahan yang telah menjadi mangsa kepada perbuatan terkutuk Callistus Fernandez ini belum lagi memberi penjelasan sama ada hubungan itu wujud ataupun tidak. Adakah kemungkinan penceritaan seks itu adalah merupakan saat dimana mangsa sebenarnya telah dirogol oleh Callistus Fernandez dan gambar-gambar itu dilakukan atas ugutan tetapi cerita itu diputar-belitkan? Ia masih menjadi tanda tanya yang hanya dia dan mangsa itu sahaja yang mengetahui jawapan sebenar.

Kami bukan pengganas dan itu adalah pasti! Tetapi mungkinkah tuduhan liar ini ditujukan kepada kami oleh Callistus Fernandez selari dengan kenyataan Zahid Hamidi kerana mungkin dia adalah salah seorang yang merancang untuk mewujudkan ketakutan di Sabah semata-mata untuk kepentingan politik bn-umno dan untuk mendapatkan sokongan kerajaan bagi membantunya dalam kes tuduhan merogol ini? Dalam erti kata lain, Callistus Fernandez sengaja melibatkan SSKM dalam perbuatan terkutuknya itu agar ia memberikan peluang kepada dirinya untuk mendapatkan sokongan kerajaan untuk membantu dalam kes dakwaan merogol ini.

Tuduhan sebagai Pengganas adalah satu tuduhan yang serius dan oleh kerana Malaysia sudah mempunyai POTA (Akta Pencegahan Keganasan), mengapa tidak membuat laporan secara rasmi mengikut akta tersebut? Kami tidak mempunyai senjata dan tidak pernah mencederakan mana-mana individu. Pihak kami juga tidak pernah merosakkan mana-mana kehidupan orang di malaya. Perjuangan kami adalah melalui sistem perundangan yang telah termaktub didalam Perlembagaan Malaysia itu sendiri. Adakah menuntut Hak Bangsa dan Negara itu satu jenayah?

Callistus Fernandez mungkin tahu perancangan Putrajaya yang sebenar kerana dia adalah seorang juruperunding politik kepada menteri-menteri malaya. SSKM telah dilabelkan sebagai pengganas sekadar untuk menutupi cerita sebenar tentang perancangan kerajaan persekutuan keatas Sabah.

Pihak kami juga percaya bahawa Callistus Fernandez bukan sahaja racun kepada Sabah terutama sekali melibatkan anak-anak perempuan Sabah yang muda-mudi tetapi adalah senjata untuk memalukan Sabah dalam apa-apa cara yang dia boleh atau apa-apa yang diarahkannya untuk dilakukan.

Kempen kami tidak ada kena mengena dengan Callistus Fernandez kerana ia adalah orang luar atau lebih tepat lagi adalah orang asing yang telah tinggal di Sabah untuk mencari makan, tidak mempunyai hak untuk memberitahu Sabahan apa yang mesti dilakukan.

Sabahan sangat tidak mengalu-alukan orang seperti Callistus Fernandez untuk terus berada di Negara Sabah kerana ia mempunyai potensi untuk menjadi penjenayah bukan untuk seorang tetapi untuk orang ramai.

Menjadi seorang lelaki yang berbahaya ini merupakan satu perkara yang lain tetapi menjadi sebagai seorang Perunding, pihak kami percaya bahawa dia telah mempelajari semua hal tentang Sabah dan ini membolehkannya untuk memberikan semua maklumat geografi Sabah untuk menubuhkan keganasan sebenar di Sabah.

Selain itu, pihak kami tidak mempunyai hubungan dengan Bobohizan Press. Walau bagaimanapun, kami sedar bahawa terdapat beberapa aktiviti yang telah mendapat liputan berita daripada Bobohizan Press. Untuk itu, pihak kami mengucapkan ribuan terima kasih.

Pihak kami juga tidak mempunyai hubungan dengan UVSB secara langsung mahupun tidak langsung. Tidak pernah ada kerjasama wujud diantara UVSB dengan SSKM-SSU(UK). Segala dakwaan liar Callistus Fernandez adalah jelas membuktikan bahawa ia kehilangan idea dan cuba untuk mengaitkan seberapa banyak pihak-pihak yang mampu menjadi tiket baginya untuk mendapatkan sokongan kerajaan agar membantunya dalam kes dakwaan merogol gadis-gadis Sabah yang kini hangat menjadi perbualan orang awam. Dan mungkinkah isu-isu yang mengaitkan SSKM ini semua ditimbulkan untuk mengalihkan perhatian orang ramai daripada terus memfokuskan kepada perbuatan rogolnya itu? 

Sila fikirkan kemungkinan jawapan untuk persoalan ini.


Doris Jones

Post a Comment

Author Name

{picture#YOUR_PROFILE_PICTURE_URL} YOUR_PROFILE_DESCRIPTION {facebook#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {twitter#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {google#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {pinterest#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {youtube#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {instagram#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL}

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.