Tujuan pembentukan MALAYSIA ialah proses dekolonisasi untuk Sarawak dan Sabah dan seterusnya Sarawak dan Sabah akan MERDEKA.

MERDEKA di sini boleh dicapai dengan pelbagai cara. Contohnya;

1. Sarawak dan Sabah memilih (eg. Referendum, Pindaan Perlembagaan etc) untuk MERDEKA dan berdiri sendiri itu lah MERDEKA.

2. Sarawak dan Sabah memilih (eg. Referendum, Pindaan Perlembagaan etc) untuk kekal bersama Malaya di dalam Persekutuan MALAYSIA berdasarkan Perjanjian Malaysia 1963 itulah MERDEKA.

3. Sarawak dan Sabah memilih (eg. Referendum, Pindaan Perlembagaan etc) untuk kekal bersama Malaya di dalam Persekutuan MALAYSIA berdasarkan perjanjian baru itulah MERDEKA.

4. Sarawak dan Sabah memilih (eg. Referendum, Pindaan Perlembagaan etc) untuk "free association" dengan Malaya dengan pembentukan persekutuan atau unitary state etc itulah MERDEKA.

5. Sarawak dan Sabah memilih (eg. Referendum, Pindaan Perlembagaan etc) untuk membentuk Borneo Federation dan meluluskan Borneo Separation Agreement dengan Malaya, itulah MERDEKA.

6. Pelbagai cara lain etc etc

Pendek kata, MERDEKA boleh dicapai dengan pelbagai cara dan konsep atas KEHENDAK RAKYAT Sarawak dan Sabah. Sebab itu pembentukan MALAYSIA menggunakan Resolusi PBB 1541 yang FLEKSIBEL.

Faham, bisa.

Source: Zulfaqar Sa'adi

Post a Comment

Author Name

{picture#YOUR_PROFILE_PICTURE_URL} YOUR_PROFILE_DESCRIPTION {facebook#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {twitter#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {google#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {pinterest#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {youtube#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {instagram#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL}

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.